Zowat de hele zomer waren kandidaten van de stadslijst Voor Mechelen op pad. Alle Mechelaars werden bezocht. Aanleiding was De Grote Buurtbevraging, een grootschalige enquête per wijk en dorp. Vandaag zijn de resultaten bekend gemaakt. Uiteindelijk waren er maar liefst 5450 deelnemers, een bijzonder grote betrokkenheid.
De Grote Buurtbevraging had 12 edities met telkens specifieke wijk- en dorpsvragen. De vragenlijst was een combinatie van enkele moeilijke keuzes, vragen over het belang van bepaalde voorstellen en ook open vragen voor feedback en suggesties.
Doorheen de verschillende edities vallen een aantal zaken op. Prioritair voor Mechelaars zijn bijvoorbeeld de strijd tegen drugscriminaliteit, het blijven inzetten op netheid, de strijd tegen armoede en meer groen in de wijken en natuur rond de stad. De ambitie om na fietsstad ook een voetgangersstad te worden geniet brede steun over alle wijken en dorpen.
Mechelaars zijn ook bereid om keuzes te maken. Men wil ruimte vinden voor meer bomen en fietsparkeerplaatsen. Zitbanken heeft men het liefst mét leuningen. Minder eenduidig zijn de antwoorden rond het invoeren van blauwe zone of extra trajectcontroles. Specifieke voorstellen, bijvoorbeeld trajectcontrole in een bepaalde straat, scoren duidelijker hoger dan het algemene principe. In deze is dus maatwerk, op niveau van een buurt of straat, en participatie essentieel.
De Grote Buurtbevraging leert ook welke voorstellen prioritair zijn per wijk en dorp. Alle resultaten daarvan worden gepubliceerd op www.voormechelen.be/de_grote_buurtbevraging. Deze resultaten vormen mee de basis van het verkiezingsprogramma van de stadslijst Voor Mechelen. Sterker nog, ze worden als bindend beschouwd. De voorstellen die door de Mechelaars als prioriteit worden gekozen, zijn ook de prioriteiten voor de stadslijst Voor Mechelen.
Zowat de helft van de deelnemers (47%) maakte gebruik van de open vragen voor feedback en suggesties. Deze bijdrages zijn heel uiteenlopend. Mobiliteit is uiteraard een thema dat vaak terugkomt, zowel in de antwoorden als bij de gesprekken tijdens de huisbezoeken. De feedback is evenwel zeer uiteenlopend: van vragen naar meer parkeerplaatsen over kleine ingrepen tot extra aandacht voor fietsers en voetgangers.
Bij de open vragen werd ook expliciet gevraagd naar het project van De Nieuwe Vesten. 6,7% van de inzendingen had hierover feedback; de helft daarvan (3,5% van de inzendingen) uit ontevredenheid over het project. Ook met deze feedback gaat de stadslijst Voor Mechelen aan de slag. Aandachtspunten zijn bijvoorbeeld het blijven communiceren over de bestaan van doorgangsvergunningen. Als de geplande metingen dat toelaten, moet die mogelijkheid er ook komen voor extra wijken. Het beter maken van voetpaden en, op bepaalde plekken de fietsveiligheid verbeteren, bijvoorbeeld kruispunt Nekkerspoel, is ook duidelijke opdracht.
Lijsttrekker Bart Somers en lijstduwer Kristof Calvo zijn de Mechelaars bijzonder dankbaar voor zoveel betrokkenheid en inspiratie: “We zijn enorm verheugd door de grote respons. Zelfs voor een team dat de stad bestuurt is zo’n bevraging en de vele gesprekken heel leerrijk. We ontdekken nieuwe uitdagingen en we weten beter hoe de Mechelaars naar bepaalde keuzes kijken. Met deze resultaten gaan we aan de slag. Samen met de inbreng van de Manemakers en de memoranda van middenveld en adviesraden vormt De Grote Buurtbevraging de basis voor ons verkiezingsprogramma”.