Stad lanceert campagne om kunstgaleries in de kijker te zetten

Met een groeiend aantal kunstgaleries in Mechelen, lanceert de stad een nieuwe promotiecampagne om de bloeiende kunstscène in de stad te ondersteunen. De stad ziet deze toename als een positieve ontwikkeling, waarmee ze zich nog meer als kunststad in de kijker kan zetten. Met als doel het bevorderen van de toegankelijkheid en het vergroten van het bewustzijn rondom de kunstscène in Mechelen, werden er raamaffiches ontwikkeld met de uitnodigende boodschap: ‘Kijken mag, spring gerust eens binnen’.


Het initiatief komt voort uit het groeiende aantal kunstgaleries in Mechelen. De stad ziet de opkomst van deze galeries als een waardevolle toevoeging aan het culturele landschap en wil ervoor zorgen dat ze meer bekendheid krijgen bij het grote publiek. Er wordt vaak gedacht dat een bezoek aan een galerie gepaard moet gaan met een aankoop, maar dit is een misvatting die de stad graag wil doorbreken met de nieuwe promotiecampagne.

Promotiecampagne

“Kunst is een essentieel onderdeel van onze samenleving en verdient een prominente plaats in onze stad. Door het groeiende aanbod van kunstgaleries – dat ik ten zeerste toejuich - heb ik het initiatief genomen om samen te zitten met de eigenaars, om samen eens te brainstormen hoe we de kunstgalerijen meer in de kijker kunnen zetten. We hebben hetzelfde doel: Mechelen op de kaart zetten als bruisende kunststad, waar bezoekers, toeristen en Mechelaars kunnen genieten van een rijk aanbod aan kunst. Door kunstgaleries meer actief te promoten, willen we de kunstscène in Mechelen versterken. Door de kunstgaleries te ondersteunen en te promoten, dragen we bij aan de bloei van het culturele leven in Mechelen en versterken we onze positie als kunststad”, aldus Greet Geypen, schepen van Economie.

Met de nieuwe campagne van de raamaffiches wil de stad de kunstgaleries meer op de kaart zetten en het publiek aanmoedigen om er vrijblijvend een kijkje te nemen.

Kunstnacht

Naast de promotiecampagne wordt er ook gewerkt aan andere initiatieven om de kunstscène in Mechelen te stimuleren. Zo worden er plannen gemaakt om een kunstnacht te organiseren. Daarnaast zullen de kunstgaleries een prominentere plaats krijgen op de website van Visit Mechelen.

“Dat het aantal kunstgaleries stijgt, bewijst dat er in Mechelen een bijzondere dynamiek aan de gang is. Kunstenaars voelen zich goed in onze stad, maar soms is de drempel nog wat te hoog om een galerie binnen te stappen. Mensen twijfelen; moeten we dan kopen of niet? Daarom lanceren we deze campagne; neen, je mag ook gewoon kijken en genieten van kunst”, zegt schepen van Cultuur, Björn Siffer.
  
De stad Mechelen blijft nauw in contact met de kunstgaleries om te bekijken welke verdere mogelijkheden er zijn om de banden aan te halen en de kunstscène in Mechelen te verrijken.