Stad Mechelen is vanochtend begonnen met het plaatsen van de eerste digitale borden van het nieuwe parkeergeleidingssysteem. Het huidige systeem, dat enkel de weg wijst naar beschikbare parkings, is verouderd en werkt niet altijd even optimaal. Het nieuwe moet het verkeer beter geleiden en up to date info geven over de verkeerstoestand. “Het nieuwe systeem zal het verkeer optimaal in goede banen leiden en in realtime naar de juiste parking brengen”, aldus schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen.
“De dynamische borden op de Vesten zijn ondertussen 11 jaar oud en dringend aan vervanging toe”, vertelt schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen. “De software functioneerde niet meer altijd even goed, en nieuwe systemen bieden ook meer mogelijkheden. Onze stad onderging ook heel wat wijzigingen zoals de Nieuwe Vesten, de opening van de tangent en de komst van de nieuwe parkings Keerdok, Maarten en Komet. Met het nieuwe parkeergeleidingssysteem zullen we het verkeer dynamisch en in real time kunnen begeleiden, omdat het de beschikbaarheid van de parkings monitort. Bovendien kunnen we het verkeer bij ongevallen omleiden en efficiënter laten verlopen bij bijvoorbeeld evenementen.”
De plaatsing van het nieuwe parkeergeleidingssysteem komt er na een uitgebreide studie en zal gefaseerd verlopen. Deze week worden vier oude borden door nieuwe vervangen, volgende week komen er kabels in de grond op de plaats waar nieuwe borden komen. In de tweede week van de paasvakantie start de plaatsing van de borden op de nieuwe locaties, waarna het systeem in de loop van mei operationeel moet zijn.
“De nieuwe parkeergeleiding zal het gebruikscomfort van de vesten in belangrijke mate versterken”, zegt burgemeester Bart Somers. “Er komen in totaal 17 borden, waarvan 4 statische borden en 13 digitale. Via het nieuwe systeem kunnen we het zoekverkeer veel efficiënter sturen. Het verkeer zal daardoor sneller zijn weg vinden. Daardoor krijg je minder vermijdbare verkeersdrukte in en rond de stad. Doorgaand verkeer houden we nog steeds zo veel mogelijk op het hogere wegennet. De nieuwe digitale borden zijn visueel ook veel aantrekkelijker. Ze kunnen publiek boodschappen brengen over bijvoorbeeld de verkeersituatie en parkeermogelijkheden.”
In totaal maakt de stad een bedrag van zo’n 2.000.000€ vrij voor dit performant systeem. Het systeem zal het verkeer via drie grote lussen in de binnenstad naar de meest geschikte parkings begeleiden. Een lus via de Sint-Katelijne/Stassartstraat, een via de Keizerstraat/ Frederik De Merodestraat en een laatste via de Hoogstraat/Adegemstraat. “Met dit systeem, in combinatie met de gratis randparkings en onze gratis parkingshuttles, brengen we de vesten verder in balans”, aldus nog Somers en Vandersmissen.