Mechelen blijft zijn plek versterken als een topbestemming en trekt steeds meer verblijfsbezoekers aan. Met een rijke mix van cultureel erfgoed en innovatieve beleving laat Mechelen zien dat het meer dan ooit op de nationale én internationale kaart staat.
Overnachtingen: stijgende trend in bezettingsgraad en aantal bezoekers
Mechelen noteerde een recordaantal verblijfsbezoekers in 2024*. Zo bleven er de eerste 10 maanden van 2024 153.394 bezoekers in de stad overnachten. Dit is een stijging 11% t.o.v. dezelfde periode 2023 en daarmee de grootste stijging van alle Vlaamse kunststeden.
Schepen van toerisme Greet Geypen: “Voor de handel en horeca in onze stad is het ook erg belangrijk dat de verblijfsduur toenam tot 272.144 overnachtingen, een aanzienlijke stijging van 18% t.o.v. 2023.”
Van onze verblijfsbezoekers is 47% afkomstig uit het buitenland, terwijl Belgische bezoekers met 53% de meerderheid blijven vormen. Buitenlandse verblijfsbezoekers kwamen vooral uit Nederland (36%), Duitsland (12%) en Frankrijk (8%).
In 2024 was de gemiddelde bezettingsgraad van hotels 69,9% (een stijging ten opzichte van 4,3% t.o.v. 2023). Hoewel de bezettingsgraad stijgt, daalde de gemiddelde kamerprijs van € 120,69 naar € 114,96. Zo wordt een verblijf in Mechelen nog toegankelijker voor bezoekers.
De groei was vooral zichtbaar in het recreatief toerisme (+18%), terwijl het aantal zakelijke bezoekers licht daalde (-3%). Om dit segment verder te versterken, blijft Mechelen investeren in het congresbureau Meet in Mechelen, dat zich richt op het aantrekken van zakelijk toerisme: bezoekers die de stad bezoeken in het kader van meetings, congressen en events.
"De stijgende bezettingsgraad onderstreept niet alleen het vertrouwen van onze gasten in onze diensten, maar toont ook de kracht van het toerisme in Mechelen. We zijn als hotelassociatie trots om deel uit te maken van de groeiende aantrekkingskracht van de bestemming en blijven ons inzetten voor een onvergetelijke ervaring voor iedere bezoeker", klinkt het bij Kristina Loriers, ondervoorzitter van de Mechelse Hotelassociatie.
Lancering van nieuwe producten
In september lanceerde Visit Mechelen een nieuw belevingsaanbod in het kader van de Bourgondische Renaissance, mede dankzij investeringen van Toerisme Vlaanderen. Zo kwam er de inclusieve luisterwandeling ‘Als muren konden praten’, nieuwe virtuele belevingen in de Sint-Romboutstoren en de historische culinaire ontdekkingstocht i.s.m. lokale smaakmakers ‘Mond vol Mechelen’. Ook museum Hof van Busleyden heropende met een nieuwe opstelling en vernieuwde binnentuinen.
Deze lanceringen gingen gepaard met een grootschalige promotiecampagne van Visit Mechelen, waarmee 5.5 miljoen binnen- en buitenlandse mensen werden bereikt via digitale kanalen, advertenties, influencers en pers.
De resultaten laten zich zien:
- Volgens mobiele telefoondata steeg het internationale verblijfsbezoeken in de laatste 3 maanden van het jaar met 17%, waarvan de grootste groep uit Nederland kwamen.
- De bezettingsgraad van hotels was het hoogste in oktober met 78,70%.
- Een stijging van 25% in het aantal hotelovernachtingen in oktober 2024 tegenover 2023.
- Ook de Sint-Romboutstoren was dit najaar populairder dan 2023, en eindigde in 2024 in totaal op 42.984 bezoekers.
“Deze cijfers tonen aan dat Mechelen meer en meer wordt ontdekt als internationale citytrip-bestemming” aldus Greet Geypen. “We investeren verder om Mechelen nog meer op de internationale toeristische kaart te zetten, door te blijven nadenken over bestemmings- en productontwikkeling en promotiecampagnes, waarbij we ons historisch erfgoed in de verf zetten.”
*Bron: Aankomsten en overnachtingen , algemene Directie statistiek via Toerisme Vlaanderen. Op 28/01/2025 zijn voorlopige cijfers beschikbaar voor de periode van januari t.e.m. oktober 2024.
** Bron: Op basis van mobiele telefoniedata kennen we bezoekerstypes, -aantallen en –herkomst. Definiëring verblijfstoeristen: min. 1 nacht en max 14 nachten verbleven in het kernwinkelgebied van Mechelen. Zij wonen niet in Mechelen of de 5 deelgemeenten.